The Golden Gate

I 1937 trykkede den daværende præsident Franklin D. Roosevelt på en telegrafknap i det Hvide Hus. Den lille bevægelse bekendtgjorde officielt et arrangement, som hele verden allerede ventede på: åbningen af ”The Golden Gate Bridge” broen i San Francisco. Det krævede fire års byggeri, en udgift på flere millioner og kostede adskillige liv, at opføre en af verdens største broer.

Broen strækker sig over 1.280 meter. Dette var rekord i 27 år. Broen har to tårne a 227 meter, og den 6-sporede vej som broen har, krydser ”The Golden Gate” ved San Franciscos bugt. Denne rekord holdt indtil færdiggørelsen af ”The Verrazano Narrows” broen, som forbinder Brooklyn og Staten Island i 1964. Rekorden diskuteres stadig på grund af forskelle i måden, broerne er blevet målt på.

Golden Gate
Golden Gate

”The Golden Gate” strækker sig over nogle af de mest lumske farvande i verden, broen forbinder den nordlige spids af San Francisco Peninsula til Marin County i nærheden af Sausalito.
Den kunstfuldt udførte hængebro besejrer, på mesterlig vis, den udfordring med æstetisk ynde og genialt ingeniørarbejde.

Ideen er Joseph Strauss’, han overlevede kun et år efter hans værk. Men før han døde overvandt han hindringer, som nærmest alle anså for uovervindelige.

Det var den største hængebro i verden, i tiden hvor den var under opførelse. Den er opført over koldt vand med stærk strøm og dybde en på 122 meter. Broens tårne forblev verdens højeste indtil for nyligt.

Strauss tilbragte over 10 år i et forsøg på at få en godkendelse til projektet. Alene finansieringen tog tre år at fastsætte, og den var først fuldstændig betalt af efter 34 år. De 200 millioner kr.’s obligationer gav deres ejere 222 mio. kr. yderligere i forrentning i perioden, udelukkende pga. broafgiften.

Dog var penge det sidste af Strauss’ problemer i forbindelse med opførelsen. Han bekymrede sig konstant for sikkerheden. Strauss begrænsede antallet af dødsofre ved byggeriet, ved at spænde et stort net ud under hele spændevidden. 11 mand måtte alligevel lade livet trods sikkerhedsnettet, mens 19 blev reddet. 10 af dødsfaldene forekom i forbindelse med en fejl i nettet, da et stillads væltede.

Broen er malet i en funklende orange farve, og den var så populær at tusindvis af mennesker stod tæt pakket for at få et glimt, allerede inden den officielle åbning. Sådan er det også i dag. Millioner af køretøjer har kørt over broen siden 1937.

Det er den eneste udkørsel fra det nordlige San Francisco og dermed er trafikken konstant, både dag og nat. Broens gangstier er stadig ofte befærdede af fodgængere og cykellister.

Den er bygget til at udholde nogle af de stærkeste vinde, som rammer broer i hele verden. Spændevidden overlever udfordringen med hjælp fra dets enorme trosser og den massive forankring. Trosserne er 92,7 cm. tykke og forankringen er nedsunket i massiv sten fyldt med 30.000 kubik meter beton for at holde tårnene.

Strauss’ tillid til hans design blev bekræftet lang tid efter han bortgang. I 1951 lukkede broen for trafik på grund af kuling der tvang vinden op på 112 kilometer i timen. På trods af at dækket svajede 7,3 meter fra side til side og 1,5 meter op og ned, overlevede broen med kun mindre skader.

”The Golden Gate Bridge” udgør en del af ”U.S. Highway 101, California Highway 1”, USA’s hovedvej. Men man kan køre på den via rute 30 fra ”Fisherman’s Wharf” til rute 28.

Street View fra Golden Gate Bridge i San Francisco

Rejseforsikring til USA