Sporvogne – Gamle og nye

San Francisco er uden tvivl en af de meste specielle byer på jorden. Byen er stort befolket af mennesker, der er stærke modstandere af alt kommercielt.

Sporvogn - San Francisco


Dog er det også hjemsted for forenede hovedkvarterer for en af verdens største banker (Bank of America) og mange andre gigant-virksomheder. Ingen steder er denne personlighed mere tydelig end, af alle steder, byens populære sporvogne.

Udpeget i 1964 af the National Park Service til officielt varetegn, går sporvognene tilbage til San Franciscos storhedstid i 1970’erne. På trods af at de længe har været kendt som en ubrugelig transportform, har sporvognene overlevet flere forsøg på at blive taget ud af drift.

Dyre kan de også være. Priserne ligger fra 25 til 50 dollars (ca. 150 til 300 kr.). De er også fyldt. Alle vognene kan have fra 90 til 100 passagerer med, og de bliver pakket. Køerne til at komme med er lange – man kan vente i alt fra en time til to eller mere.

Men bortset fra prisen, den trange plads og ventetiden, er turen en oplevelse, der mere end opvejer ulemperne. Turen omfatter Ghiradelli Square og Pier 39, udsigt over bugten ved Wharf og ture op og ned af de berømte steep hills.

Det siges, at Andrew Hallidie fra London har set en hest trække en vogn op af en af bakkerne, da vognen gik af. Det uheldige dyr tog flere andre med sig, da det gled ned af bakken. Hallidie lovede at udskifte dem og fire år senere, i 1873, lykkedes det.

Besøgende kan få en idé om, hvordan sporvognene virker ved at kigge ned gennem midten af gaden. De har ingen dieselmotorer og ingen elektriske motorer. Lige under gaden er der et kabel, som løber med en regelmæssig fart på 5,4 kilometer i timen. Når føreren trækker i en stang, der tager fat i kablet, kører den.

De som vil have en tur, kan hoppe af eller på, på Pier 41, Ghiradelli Square og Union Square. I løbet af turen rejser passagererne i en stor del af byen.

Passagerer bevæger sig gennem Chinatown og North Beach, havnefronten, centrum, the Place of Fine Arts og tæt på Golden Gate Bridge og mange andre steder. Sytten miles spor

Fra deres jumfrutur fra toppen af Clay Street i 1873 til i dag, har San Franciscos sporvogne tilføjet deres helt eget præg på denne mest farverige og anderledes by.

En tanke om “Sporvogne – Gamle og nye”

Der er lukket for kommentarer.